September 19, 2015

clinical exam ( Part 1)

Alhamdulilah syukur, officially menamatkan zaman as a student audiology after 4 years from usm yang memang sangat adventure luaran dan dalaman!

Pejar tahun empat (nak gila glamur final year student..ahaa) ade dua exam yang paling besar which is real clinical exam. First semester adult clinical exam, then second semester pediatric clinical exam.

Nak throwback perjalanan first semester di tahon 4.

Actually aku berjaya second attempt exam. First attempt for clinical exam adult memang terlampau nervous..ketaq lututceq. Sakit perot lagi, Tak lalu nak makan. Pulun study teori sangaaaat sampai ke petang aku duduk atas kerusi di meja study. Clinical exam berlarutan selama seminggu dalam minggu pertama peperiksaan akhir semester. Masa batch aku 15 orang so dibahagikan for four days and nama random, ikut nasib siapa dapat hari pertama ,hari yg tengah, or akhir. Setiap student dapat patient yang berlainan and engkorang semua langsung tak tahu siapakah bakal patient. MISTERI bang. Any case yang kena terima boleh jadi like presbycusis (aging), meniere's disease, noise induced hearing, central auditory processing disorder, acoustic neuroma, cancer, etc ..anything yaaa!. 

Hari kejadian aku, selepas calibrate semua machine patient dipnggil masuk dlm bilik sound treated room sebab nati akan bagi bunyi yg sangatlah perlahan dan patient perlu tekan button jika dengar bunyi. Sebelum exam makanlah disarakan isi perut nak elakkan perut bunyi like tong drum.
Satu jam bersama patient chinese laki umor dalam 30 an. Basically every student  within an hour wajib cover semua like history taking ambik sedetailnya sennag citer selongkar sampai puas hati, sambung dgn check telinga tengah for both sides, check degree and type of hearing loss dan bagi feedback ke patient pasal ujian pendengaran dy..But bfore bagi kena tengok semua ujian pendengran tadi,jika ade kekurangan dan masa ade lagi boleh nak repeat test yg kita senderi kurang yakin. 

Batch aku , first batch buat clinical exam di klinik baru Klinik Audiologi di Pusat Pengajian Sains Kesihatan. So machine yang diletakkan tak sama dengan machine kitorg praktis di Klinik Hospital USM. Aku jenis yang bila tak familiar dengan satu barang bila nak mula ade lah yg slack dan gelabah end up tak perfect! Exam hari tu dapat machine lama tymponometer. Result tympanometer quite ok type A but for graft acoustic reflex nampak pelik. Should be ade reflex..Hmmm. Doesn't made any sense at all based on hx taking yg aku ambik..Saat tu degup kencang,but result degree and type of hearing loss tak dapat lagi. Lepas dapat result audiogram kelu lidaaah..What should I do? Masa suntuk tapi acoustic reflex kenapa jadi macam tu. Aku decide, bagi feedback terus ke patient pasal ujian pendengaran tadi.

Then siapkan report berdasarkan kes tadi dibilik lain dalam 10 minit.

Kemudian sesi VIVA.. Masa nih seorang student menghadap empat ke lima orang lecturer. Masa VIVA mula akn brief case. Laporkan result hearing assessment yang dapat. Masa nie bila lecturer tanya how about acoustic reflex?.U percaya? Last, I said if I have another chance I want to repeat that result,dan sesi VIVA aku tak lama dan ade instinct yang akan repeat clinical exam. VIVA ni sebenarya nak back up diri sendiri dengan cara yg hormat setelah sejam kita bersama patient. 

Chorsss, result keluar via email setiap student after one week dan sangat tepat hati naluri aku. Fatal error tuh tak buat betol acoustic reflex. Sobbssss. Aku failed clinical exam dan viva. Siapa yang failed viva tak perlu hadap clinical exam just repeat for viva,but if failed clinical exam repeat sekali viva.

Second adult clinical exam lebih yakin dan banyak berlatih semua machine dalam klinik. Tiada alasan gagal disebabkan oleh machine. Machine hanyalah machine yang menekan butang adalah manusia. Pastu banyak study pasal case common for adult patient.. 

Hari yang dinantikan ,  aku giliran orang pertama waktu pagi. Langkah dengan harapan semuanya berjalan dengan lancar dan lebih baik dibandingkan first clinical exam. Like usual, mula sekali hx taking..then tympanometry tapi weird result compare dgn mata kasar aku utk visual otoscopic examination dan pt sendiri cakap yang last time check docter memang eardrum/gegendang telinga  kanan berlubang. Yg ade lubang tapi still boleh ade graph tympnogram..Banyak kali repeat sepantas jugak si lecturer mencatat ulangan dan nilai aku dapat. Gemuruh sangat tak terkata. 

Then, si tukang catat bagaikan kilat macam aku pesalah letak stop watch depan mata (nak cakap masa tak banyak).Hold on dulu test tadi buat ujian pendengaran yang lain.  Aku cuba elakkan dari rythmic bunyi yang bagi sebab pt yg bijak boleh agak dan akhirnya aku sendiri yang susah which means boleh jadi fatal error. Ingat lagi masa masking aku buat like robot..sebab aku fikir result tymp and acoustic relfex tadi..Tak nak pisang berbuah lagi.Tak mau repeat lagi. Siap masking both ears terus repeat test tymp..Nak tengok balik. Sempat satu telinga je dan terus bagi feedback.
Loceng berbunyi habislaaah satu jam aku.

Pindah bilik lain siapkan report dan masuk ke bilik viva. Docter suruh describe ape yang aku nampak masa otoscopic examination.Then bila sruh gabung dengan tympanometry tak sebulu..Last,baru aku tahu sebenarya eardrum tu flaccid (baru sembuh..ade lapisan baru) bukannya perforated. Docter cakap flaccid ear drum memang susah kita nak judge sebab tu ade tympanogram nak clarify everthing.Ya Allah, masa clinic biasa aku memang tak pernah nak jumpe case pelik tapi dalam exam sebenar baru nak ditunjukkan. Pasal masking yg aku buat cepat sampai a few frequency bone conduction 10dB difference aku masked jugak..Habis viva tawakal. Plissshh nak lepas!!!



p/s: Lupa nak habaq,masa dalam bilik clinical exam seorang lecturer akan masuk dari awal sesi sampai habis sesi klinik bersama patient. Lecturer bukan saja duduk diam tengok students buat test but akan mencatat every single thing student buat hearing assessment. Such as ape yg tak cover masa hx taking, berapa kali repeat buat test tympnometer, turun 10 dB naik 5 dB and masking rule and etc. At the same time akan diperhatikan dalam bilik pemerhatian disebelah sambil pasang loudpeaker.So conversation dan tingkah laku menjadi saksi oleh  tiga ke empat orang lecturer yang lain.  Pandang syiling diatas bilik exam ade CCTV lagi..True story ya ..muhahahaaaa.. 
Clinical exam paling cepat habis 1 jam 40 minute.
Clinical exam bagaikan nyawa,even exam yg paper semua A tapi clinical fail still tak boleh nak pegang title as a audiologist.








Second adult clinical exam aku lepas. 


No comments:

Post a Comment